|
|
 Rank: På gång Grupper: Medlem
Registrerade sig: 1/24/2009 Meddelanden: 13 Poäng: 39
|
Är ny här. Efter en bilolycka förra året har jag värk i ackar och axlar och kan inte träna på gym men blev rekomenderad att köpa stavar. Och det har jag gjort. Var ute på min tredje tur idag. man får upp flåset himla bra!!
|
|
 Rank: Junior Grupper: Medlem
Registrerade sig: 1/24/2009 Meddelanden: 59 Poäng: 177
|
Välkommen! Minns själv min första stavpromenad för mer än fem år sedan. Tyckte det gick så lätt, det kändes som jag fick ta i mindre än vid vanlig promenad. Insåg att det var tvärtom när jag efter promenaden slocknade på kökssoffan, helt "utarbetad". Och det tycker jag är bra, när det känns lättare, men ger mer - så borde allt i livet vara ;-) Keep on walking!
|
|
 Rank: Fantastik junior Grupper: Medlem
Registrerade sig: 1/24/2009 Meddelanden: 148 Poäng: 444
|
Välkommen! Själv var jag ute på en 95-min runda ikväll. Så skönt!
|
|
 Rank: Forumräv Grupper: Medlem
Registrerade sig: 1/24/2009 Meddelanden: 575 Poäng: 1,725
|
Petra- ett litet tips bara. Har du fortfarande ont i nacke/axlar så ta inte ut rörelserna med armarna för mycket, tills du känner vad som är okej. Det är ju en enformig rörelse, och är du ovan kan det kännas ordentligt i axlarna. Särskilt om du håller för högt runt stavarna... Good luck- Keep on walking! :)
|
|
 Rank: Fantastik senior Grupper: Medlem
Registrerade sig: 1/24/2009 Meddelanden: 3,791 Poäng: 11,373
|
Anna; jag var på väg att skriva ungefär samma "varning" -ta det lugnt - men inte med samma "restriktion"! :-)
Petra; jag instämmer i vad Anna säger; ta det lugnt och känn dig fram! Jag har själv en skada på nacken, och spänningar i hela bröstryggen och axlarna. Köpte stavar med tanken att få igång blodgenomströmmningen i de spända partierna och stärka de svaga. När jag fick ont och domningar de första gångerna utgick jag från att jag dels var ganska otränad i de musklerna och att jag kanske inte gick helt korrekt.
Fick dock möjlighet att en stavgångsinstruktör och tillika sjukgymnast tittade lite på mig när jag gick. Min teknik var korrekt, men hennes råd var att jag inte skulle jobba framför kroppen öht, utan att stavisättningen skulle ske parallellt med kroppen, och att man jobbade bakåt med armen. I frånskjutet skulle man dessutom öppna handen / släppa greppet. Detta är den teknik man använder i Nordic Walking. För mig funkade det bättre. Men jag tycker att du ska prova dig fram till en teknik som känns bra för dig, och se det jag skrev ovan som en variant att testa om vanlig stavgångsteknik inte känns bra!
Lycka till!
|
|
 Rank: Nykomling Grupper: Medlem
Registrerade sig: 3/1/2010 Meddelanden: 1 Poäng: 3
|
Till Petra vill jag säga: Är även ny på denna sida, men jag måste säga att jag är imponerad att du hade varit ute på din tredje tur på en dag! Skulle behöva din motivation.
Frågor till bl.a. andra i forumet, rekommenderas stavar? För vad jag läst nu verkar det ju vara jättebra. Vad tycker ni, och har ni några tips?
|
|
 Rank: Nykomling Grupper: Medlem
Registrerade sig: 1/24/2009 Meddelanden: 1 Poäng: 3
|
Stavar är jättebra eftersom du inkluderar överkroppen på ett helt annat sätt.
Viktigt är att det är rätt längd på stavarna så be om hjälp i butiken.
|
|
|
ForumGäst |