PiggelinoTillbaka till startsidan

FORUM

Sök | Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

Hjälp! Alternativ
Ida92
Postad: Monday, September 22, 2008 5:01:21 PM
Ida92 F:18
Rank: Nykomling
Grupper: Medlem

Registrerade sig: 1/24/2009
Meddelanden: 9
Poäng: 27
Hur blir man av med kilona på magen fort? Vilken är den bästa träningformen? Ska man springa mycket eller finns det annat man kan göra? Jag blir snart galen på denna mage jag har! :O
ann_a
Postad: Monday, September 22, 2008 6:24:48 PM
ann_a F:56
Rank: Senior

Meddelanden: 688
Poäng: 2,064
Ja, det är det nog fler som vill veta. Jag känner inte till någon snabb kur för bara magen utan det är det vanliga med kost och motion. Sen kan man säkert köra lite mer magövningar för att få en fastare kontur. Skulle själv behöva göra något åt min mage och resten av kroppen. Ja, jag jobbar ju på det så sakteliga. Lycka till!
Ida92
Postad: Monday, September 22, 2008 6:28:37 PM

Jo de e klart.. Men hur kan man snabbt gå ner i vikt tro? Jag har ju satt ett mål på att jag ska väga 55kg innan nyår men vet inte hur jag ska fixa det.. Finns det nån träning som är gjord just för att tappa kilon? Är det löpning som är grejen eller finns det fler alternativ?
PerElmsäter
Postad: Monday, September 22, 2008 9:21:02 PM
PerElmsäter M:59
Rank: Mästare

Meddelanden: 6,217
Poäng: 18,651
Det finns bara ett sätt att tappa vikt och det är att äta mindre än du gör av med.
träningen gör att du tappar mindre muskler i förhållande till fett, vilket iofs är eftersträvansvärt. Men det finns inga träningsformer som hjälper dig att gå ned snabbare än andra.

Kalorier in minus kalorier ut är den dystra sanningen.

Och det går inte att punktförbränna fett från ett visst ställe. Det första ställe fettet började ansamlas på är oftast också det sista det försvinner ifrån.
Ida92
Postad: Tuesday, September 23, 2008 7:21:58 AM

Okej, tacktack! Får sätta igång och dra till gymmet mer ofta helt enkelt ;)
Mickis_T
Postad: Tuesday, December 16, 2008 2:42:54 PM
Mickis_T F:26
Rank: På gång

Meddelanden: 24
Poäng: 72
Jag kör på en crosstraining och så har jag en sån där vibraton (ett vibrationsbälte man sätter på magen). Använde det där bältet förra veckan varje gång jag ställde mig på min crosstrainer och igår (måndag) visade måttbandet -2cm. Så jag antar att det är en bra kombination. =) Väger och mäter mig varje måndag för att försöka hålla lite koll på kroppen.
Ola_Karlsson
Postad: Wednesday, December 17, 2008 7:57:58 AM
Ola_Karlsson M:47
Rank: Senior

Meddelanden: 823
Poäng: 2,469
Ät mindre och ta låååånga promenader. Minst en timme. Varje dag.

Har själv mycket goda erfarenheter av detta sedan jag började promenera till jobbet fyra dagar i veckan. Det tar en timme ungefär.
PerElmsäter
Postad: Friday, December 19, 2008 7:39:39 PM

Mickis.

Kan du förklara varför ett vibrationsbälte skulle vara nåt att ha?

OBS! Jag är elak nu. För jag tror inte du kan det :-)
Mickis_T
Postad: Friday, December 19, 2008 8:30:42 PM

Nej du är inte elak och nej det kan jag faktiskt inte...det var ett dumt köp....=)
PerElmsäter
Postad: Saturday, December 20, 2008 9:43:48 PM

Helt rätt.
Men fortsätt träna och tänk på vad du äter så blir det bra resultat ändå utan hokus Pokus
Lycka till :-)
Mickis_T
Postad: Sunday, December 21, 2008 10:07:44 PM

Tack! men jag har ju så svårt att äta "rätt". Du har inga tips på hur man kan lägga upp kosten. Jag har svårt att få till bra mat... gillar ju feta såser och mycket brod o pasta o sånt. Och så lite sött då och då..=) Blir ju helt fel i kroppen när jag försöker hålla mig borta från allt sånt..
PerElmsäter
Postad: Monday, December 22, 2008 12:19:08 AM

Det finns en effetiv träningsmetod som heter TPA. Table Push Away. När du har ätit hälften av allt du tänkt vräka i dig så reser du dig och går.

Alltså. Ät mindre av allt så går du ned. Oavsett om det är såser, pasta eller sötsaker.
Susanne_A
Postad: Tuesday, December 23, 2008 7:34:15 PM
Susanne_A F:38
Rank: Fantastik senior

Meddelanden: 3,791
Poäng: 11,373
Den metoden skulle aldrig funka för mig; jag vet ju inte när jag kommit halvvägs! ;-)
Skämt å sido. Även _jag_ tror på medvetet ätande, dock inte så drastiskt! Mitt råd till dig Mickis; om du känner dig helt novis så surfa runt lite bland olika kostråd och skapa dig en egen uppfattning. Det är lättare att följa en metod /ett kostråd om det är något man själv tror på och som man tycker funkar för en själv. Det hjälper inte att någon säger åt dig ät si eller så om du inte själv vill!

Och testa dig fram! Den första metod du hittar kanske inte är just den rätta! Jag tror på att det finns en metod för alla, men att alla metoder inte passar alla!
PerElmsäter
Postad: Tuesday, December 23, 2008 9:44:27 PM

Och jag tror att vilken metod man än väljer så fungerar den, bara utav den enkla anledningen att man gör sig själv medveten om vad man stoppar i sig.
Så länge man medvetet håller inne på kalorierna oavsett var de kommer ifrån så går man ned i vikt.

Sen att behålla viktnedgången. Det är en helt annan historia.......
Puddel
Postad: Monday, December 21, 2009 2:26:31 PM
Puddel F:24

Registrerade sig: 12/21/2009
Meddelanden: 1
Poäng: 3
Det borde ju bränna mer fett att träna dem stora musklerna? föratt dem är större?
så man borde ju inte bara träna typ armar och mage utan väldigt mycket ben och rygg? eller???
Björn_Jernberg
Postad: Tuesday, December 22, 2009 2:17:24 PM
Björn_Jernberg M:37
Rank: Fantastik junior

Meddelanden: 197
Poäng: 597
Du har rätt i att man ska träna hela kroppen men att man skulle bränna mer fett för att man tränar de större musklerna tror jag inte. Inte så det blir någon märkbar skillnad i alla fall.

Du kan inte punktförbränna fett på magen genom att bara köra mage.

Vilka muskler du än tränar så gör du av med energi som tas från maten du äter och kroppens egna resurser i form av bla fett.

MAX_Broder
Postad: Tuesday, December 22, 2009 9:56:50 PM
MAX_Broder M:37

Registrerade sig: 6/23/2009
Meddelanden: 19
Poäng: 57
Japp.. om du ska bränna fett genom att träna stryketräning så ska du helt klart köra stora muskelgrupper och helst övningar där FLERA muskelgrupper hjälps åt samtidigt! Skippa de mest extrema isolationsövningar! Ex. Bicepscurl i maskin (där du sitter i en stol) --> skräp övning!!! Istället köra stående bicepscurl o.s.v. för liknande!

Exempel på övning där flera muskelgrupper samverkar: knäböj där du har ett gäng muskler som hjälps åt (ben, bål, mage, rygg framförallt). Kör du tungt och håller ett bra tempo kommer du att närma dig maxpuls vid slutet av setet. Jämför med att köra en liten muskel, Ex. --> Triceps kickback.. där pulsen inte går upp nämnvärt(mer frågan om att musklen är slut och det tar stopp).

Du får störst förbrännig i de övningarna där du flyttar så tung vikt som möjligt "längsta möjliga sträckan". Exempel på övningar är knäböj, marklyft, axelpress och gärna kombinera ihop dessa till monster-övningar. Detta är övningar där du kan lasta på absolut mest vikt och samtidigt flyttar vikten längsta sträckan.

En övning jag brukar köra hemma är "frivändning" + axelpress, där skivstången står på golvet i startläge och där jag sedan drar upp den strax under bröst och snabbt vinklar ner armbågarna under stången, för att sedan fortsätta att pressa vikten ovanför huvudet(stående axelpress). Antingen fortsätter man bara att göra axelpressar setet ut eller om man vill göra det jobbigare så börjar man om från golvet i varje reps. I denna övninga har jag lyft väldigt tung vikt från golvet upp till ovanför huvudet(längsta möjliga sträcka).

Kolla in denna video som ex. på extremt jobbig övning där du använder i stort sett alla musklerna och som även får den mest konditionsstarka att kippa efter andan om de kör hög intensitet och tung vikt. Det är även en bra inspirationskälla att se denna 3-barnsmamma göra detta lekande lätt! :) Klicka på wmv eller mov för att se video'n
http://games2009.crossfit.com/regionals/erin-cianciolo-vs-fran.html

Som sagt kör du dessa övningar med riktigt hög intensistet kommer du garanterat att få fart på förbränningen! + Att om du kör detta "intervall-likt" i totalt 15-20 min så kan du skippa att gå ut och gå 1 timme som många gör för att förbränna. Du förbränner samtidigt som du ÄVEN blir stark, snygg och explosiv + att du har 40-45min extra att göra något annat roligt efter duschen! ;)

Ta rygg på någon här i forumet som kör Crossfit (ang. filosofin att blir stark i övningar där multipla muskelgrupper samverkar och att stärka kroppen för dagliga aktiviteter).
Kolla även in Kettlebells mkt bra annorlunda träningsform ex. på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lwme8rkzetg

Men som någon sa att kosten är > hälften av resultatet!!! Hur du än gör så kommer du inte att gå ner i vikt om du äter mer än du förbrukar.

Hoppas du uppnår ditt mål!

Mvh

/Bro
Björn_Jernberg
Postad: Wednesday, December 23, 2009 10:53:56 AM
Björn_Jernberg M:37
Rank: Fantastik junior

Meddelanden: 197
Poäng: 597
Det är mängden träning (antal reps, intensitet, vikt) som avgör hur pass mycket energi man gör av med. Självklart orkar man köra tyngre övningar som gör av med mer energi om man använder de större muskelgrupperna. Vad jag menade var att det är fel att tro att man bara ska köra ben och rygg för att bränna fett och gå ner i vikt. Målet måste väl vara att få en kropp som är proportionerligt byggd och därför måste man även träna små muskler. Blir du för stark i en muskel utan att träna antagonisterna (motsatta muskler) finns risken att du får dålig hållning och belastar leder mm och ökar risken för skador på sikt.

Att köra övningar som ger träning åt flera muskelgrupper samtidigt tycker jag också är bra. Vissa små muskler kan dock vara svåra att komma åt när man kör för tungt. Jag har ex fått rådet av en sjukgymnast att köra bålrotation med lätta vikter för att inte de stora ryggmusklerna ska aktiveras och ta över när jag tränar min korsrygg. De större ryggmusklerna får ändå träning ex vid rodd, marklyft mm.

Allt beror väl också på målet med träningen. Själv har jag problem både korsrygg och axlar så jag har svårt att köra jättetunga övning för hela kroppen. Jag försöker bygga upp styrkan i hela kroppen och ser till att hålla vikten genom att ha lite koll på vad jag äter.

Är målet att bränna fett när man är i gymmet gäller det nog som MAX_Broder skriver att köra tungt och med hög intensitet.

Användare som läser denna konversation
ForumGäst

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS